Zarządca infrastruktury przygotowuje się do dwóch ostatnich przedsięwzięć realizowanych w ramach rządowego programu przystankowego w województwie śląskim. Kompleksowy remont ma przejść infrastruktura pasażerska w Olzie. Powstanie też droga dojścia do przystanku Chybie Mnich.
Do końca zmierza realizacja rządowego programu przystankowego na lata 2021-2025. Ostatecznie objął on 214 lokalizacji na terenie całego kraju. Podróżni korzystają już z efektów 185 inwestycji, w tym z 83 nowych i 102 zmodernizowanych przystanków. 164 przedsięwzięcia zakończono, w pozostałych przypadkach trwają jeszcze roboty np. w zakresie infrastruktury parkingowej.
Część nowych peronów jeszcze nie jest używana
– W województwie śląskim wybudowaliśmy perony na przystankach Zabrze Maciejów, Zabrze Północne, Sosnowiec Jęzor Południowy, Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Kostuchna, Katowice Podlesie Dąbrowa, Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew, Koniecpol Centrum, Wodzisław Śląski Centrum i Pawłowice Śląskie Centrum – wylicza Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Część obiektów dopiero przyjmie pociągi pasażerskie. Dotyczy to peronów zlokalizowanych w Katowicach
przy linii 142 Katowice Ligota – Tychy, na którą wkrótce ma wrócić ruch regularny.
Listę uzupełniają obiekty zmodernizowane. Znajdują się one w Rybniku (przystanki Niedobczyce, Niewiadom, Paruszowiec), Warszowicach i Radlinie (przystanek Obszary). Wkrótce zacznie się zaś realizacja dwóch ostatnich inwestycji przewidzianych w ramach programu.
Łatwiejszy dostęp do kolei
– Na etapie przygotowania są dwa zadania: modernizacja przystanku Olza na linii Rybnik – Chałupki oraz odbudowa chodnika do peronu Chybie Mnich na linii do Wisły – zapowiada nasza rozmówczyni. Przypomina, że lokalizację obiektów przewidzianych do remontu lub budowy proponowali wnioskodawcy. Były nimi samorządy. Warunkiem podjęcia inwestycji była przy tym deklaracja uruchomienia co najmniej czterech par kursów dziennie.
Tym samym program przystankowy miał przyczynić się do zmniejszenia skali zjawiska wykluczenia komunikacyjnego. Program nie będzie kontynuowany w kolejnych latach, a
nowe przystanki będą powstawały już jako część Krajowego Programu Kolejowego. Przypomnijmy, że wśród rozważanych przedsięwzięć, które ostatecznie nie znalazły się na podstawowej liście inwestycji, była
budowa nowego przystanku Knurów Szpital.